Parkeren op straat

Veel gestelde vragen digitale bezoekersregeling

Om gebruik te kunnen maken van de bezoekersregeling dient u een aantal stappen te doorlopen. Onderstaand treft u de meest gestelde vragen m.b.t. deze procedure en het gebruik van Key2Park.

Hoe kom ik in het E-loket?

U klikt op de button van het 'E-loket' op de homepage van deze website. Vervolgens klikt u op ‘aanmelden’. Het DigiD logo verschijnt zodat u hier op kunt klikken. Met uw DigiD gegevens logt u in. Beschikt u nog niet over DigiD? Vraag deze dan aan via www.digid.nl. U heeft nu toegang tot het E-loket. In het E-loket kunt u parkeerproducten aanvragen, beëindigen of wijzigen. Voordat u gebruik kunt maken van het E-loket, moet u eerst uw e-mailadres registeren/valideren. 

Hoe valideer ik mijn e-mailadres?
Om parkeerproducten te kunnen aanvragen, beëindigen of wijzigen, is er een gevalideerd e-mailadres nodig. Dit gaat als volgt:

  1. Eerst logt u in in het E-loket via de homepage van deze website (zie bovenstaande opmerking);
  2. Vervolgens klikt u op registeren/valideren;
  3. U vult uw e-mailadres in en klikt op bevestigen;
  4. Bevestig nogmaals uw invoer;
  5. U ontvangt een e-mail met een controlecode op het opgegeven e-mailadres;
  6. Klik op de controlecode om uw e-mailadres te bevestigen;
  7. Uw e-mailadres is nu gevalideerd (u ziet bovenaan de pagina met uw relatiegegevens een groen vinkje staan bij het ingevulde e-mailadres);
  8. U kunt nu het E-loket gebruiken.

Meer uitleg nodig?
Hoe-valideer-ik-mijn-e-mailadres.pdf 
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u valideert. 
Indien validatie niet lukt, voer dan uw e-mailadres opnieuw in zonder gebruik te maken van de optie kopiëren of gebruik tijdelijk een ander e-mail adres. 

Hoe vraag ik een digitale bezoekersregeling aan en koppel deze aan Key2Park?
Hoe gaat u te werk:

  1. U gaat naar het E-loket en logt hier in met uw DigiD (voor de wijze waarop u dit kunt doen, verwijzen wij u naar de uitleg hierboven over het E-loket);
  2. In het E-loket, gaat u naar 'Nieuwe Parkeervergunningen';
  3. Klik op 'bezoekersvergunning'en vervolgens op de button 'aanvragen';
  4. Vink het vakje 'de aanvrager verklaart......'aan. Hierna verschijnt de button 'aanvragen'. U bevestigt de aanvraag door op de button 'bevestigen' te klikken;
  5. U ontvangt een e-mailbericht op het door u opgegeven e-mailadres. Het e-mailbericht bevat een link waarmee u de bezoekersregeling kunt koppelen aan Key2Park;
  6. U klikt op de blauwe link in het e-mailbericht, waarna u de laatste stap doorloopt om uw product te koppelen aan Key2Park.
  7. U krijgt een scherm met het Key2Park logo en drukt hier op 'JA' om uw bezoekersregeling te koppelen.
  8. Er volgt een inlogscherm. Hierin logt u in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
  9. Onder het kopje 'start of plan een nieuwe actie' staat uw gekoppelde product. 

Meer uitleg nodig?
Hoe-vraag-ik-een-digitale-bezoekersregeling-aan-en-koppel-deze-aan-Key2Park.pdf 
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u een digitale bezoekersregeling kunt aanvragen en koppelen aan Key2Park. 

Hoe waardeer ik mijn saldo op (digitale bezoekersregeling)?

  1. U klikt op het euroteken;
  2. U krijgt een scherm met hierop de mogelijkheden voor opwaarderen (bedragen) en klikt op het rondje bij het bedrag naar keuze;
  3. Het rondje wordt zwart en u bevestigt uw keuze door op het vinkje (bevestigen) te klikken;
  4. U komt op de pagina van de internetkassa en kunt u via uw bank het geselecteerde bedrag afrekenen;
  5. Zodra de betaling gelukt is, komt u terug in het het opwaardeerscherm. Klik nu op 'annuleren' waarna u terugkomt bij uw vergunning;
  6. Bij het euroteken ziet u nu uw saldo;
  7. Na het opwaarderen kunt u een parkeeractie starten.

Meer uitleg nodig?
Hoe-waardeer-ik-mijn-saldo-op.pdf 
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeeldingen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u opwaardeert.

Hoe meld ik bezoek aan- en af via Key2Park?

  1. Log in met uw accountgegevens in Key2Park en klik op ‘Start of plan een nieuwe actie’ (u ziet nu de gekoppelde parkeerproducten staan); 
  2. Klik op ‘Bezoekersregeling zone...'  en u kunt een parkeeractie starten (nadat u heeft opgewaardeerd); 
  3. Vul het kenteken in waarvoor u een parkeeractie wilt starten;
  4. De starttijd wordt automatisch ingevuld, maar deze kunt u wijzigen d.m.v. het aanklikken van de datum. Er wordt nu een kader geopend waarin u de voorgestelde begintijd kunt wijzigen. U klikt hiervoor eerst op 'instellen' en hierna op 'bevestigen'. Indien u niets wilt wijzigen, klikt u op 'sluiten'. U kunt alvast een eindtijd instellen. Dit doet u op dezelfde wijze. Indien u geen eindtijd invult, dan zal het systeem u een voorstel doen. Klik op 'bevestigen' indien u het eens bent met het voorgestelde;
  5. De parkeeractie wordt gestart op de ingestelde tijd. Het saldo dat nodig is voor deze parkeeractie wordt direct gereserveerd. Indien de parkeeractie eerder door u wordt gestopt dan de voorgestelde parkeerduur, wordt het gereserveerde bedrag weer bij uw saldo geboekt; 
  6. Door op het icoon met het rode vierkantje in de rode cirkel te klikken, beëindigt u de parkeeractie. Let op! Bevestig de beëindiging van de parkeeractie door op het vinkje te klikken. Wilt u de parkeeractie niet stoppen, klik dan op annuleren (kruis).
  7. De parkeeractie is gestopt als er geen begin en/of eindtijd staat en de button met het rode vierkantje in de rode cirkel is verdwenen.

Meer uitleg nodig?
Hoe-meld-ik-bezoek-aan.pdf 
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeelding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u bezoek aanmeldt.

Hoe zet ik een kenteken in 'Favoriet'?

  1. Door op het icoon met de ster te klikken, kunt u het betreffende kenteken als 'favoriet' aanmerken.
  2. Vul bij 'beschrijving' de naam/specificatie die u dit kenteken wilt geven in en bevestig dit door op het vinkje te klikken.
  3. Er verschijnt nu een naam naast het kenteken.

Meer uitleg nodig?
Hoe-zet-ik-een-kenteken-in-favorieten.pdf 
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeelding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u een kenteken in favorieten zet.

Waarvoor dient het prullenbakje in Key2Park?
Indien u klikt op het prullenbakje, dan verwijdert u een vergunning uit de app.
Indien u dit per ongeluk heeft gedaan, dan dient u de vergunning (het parkeerproduct) opnieuw te koppelen aan Key2Park door uzelf wederom een koppelmail te sturen.

Log in in het e-loket (Voor de wijze waarop u dit kunt doen, verwijzen wij u naar de stappen die hierboven staan beschreven (Hoe kom ik in het E-loket?). 
U gaat naar:

  1. 'Huidige parkeervergunningen' waarna u klikt op de bezoekersvergunning om deze opnieuw te koppelen aan Key2Park; 
  2. Hierna klikt u op de button (Opnieuw) koppelen aan Key2Park (er verschijnt een groen vinkje) en er wordt een koppelmail gestuurd naar het door u opgegeven e-mailadres; 
  3. In de koppelmail ziet u een blauwe link waarop u klikt. U komt nu in het aanmeldscherm van Key2Park; 
  4. Klik op JA als u de vergunning aan uw account wilt koppelen. Wilt u het product aan een ander account koppelen, klik dan op NEE;
  5. U komt nu in een scherm terecht waar u een account kunt aanmaken. Vul de gevraagde gegevens in (gebruikersnaam en wachtwoord) en klik hierna op het vinkje;
  6. Nu bent u in het inlogscherm van Key2Park en kunt u gebruik maken van Key2Park.

Meer uitleg nodig?
Hoe-koppel-ik-mijn-parkeerproduct-aan-Key2Park.pdf  
Klik op bovenstaand bestand voor de instructie met afbeelding waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe u het product opnieuw koppelt aan Key2Park.

Hoe kom ik aan de Key2Park app?
Deze kunt u downloaden in de bekende appstores. De app is gratis verkrijgbaar onder de naam: Key2Park. U kunt natuurlijk ook gewoon gebruik maken van Key2Park via uw computer (website Key2Park)

Hoe stel ik mijn inloggegevens in, in Key2Park?
Instellen-inloggegevens-Key2Park-app.pdf 
Klik op bovenstaand bestand bestand voor de instructie met afbeeldingen.

Wat bedoelt men met ‘Parkeeractie wordt vroegtijdig gestopt omdat deze anders de maximale parkeerduur overschrijdt’?
In Amersfoort bestaat een maximale parkeerduur van 24 uur. Na 24 uur wordt de parkeeractie gestopt. Indien uw bezoek langer dan 24 uur blijft, moet u het kenteken opnieuw aanmelden.

Hoe plan ik bezoek in de toekomst in het nieuwe Key2Park?
Klik op ‘Start of plan een nieuwe actie’, klik op ‘Bezoekersregeling’ en vervolgens op het rondje met het driehoekje. Er verschijnt een scherm waar u het kenteken invult en de gewenste startdatum/-tijd kunt invullen waarop u bezoek verwacht. Op de derde regel, vult u de gewenste einddatum/-tijd in. Let op! Het is niet mogelijk meerdere dagen aaneengesloten bezoek in te plannen. U moet iedere actie per 24 uur opnieuw aanmelden/inplannen.

Kan ik nog bezoek aanmelden via SMS?
Ja, dit blijft mogelijk.