Parkeren op straat

FAQ's digitale bezoekersregeling

Om gebruik te kunnen maken van de vernieuwde bezoekersregeling dient u een aantal stappen te doorlopen. U gaat naar het E-loket en valideert hier uw e-mailadres waarna u de activatieprocedure voor Key2Park kunt doorlopen. Onderstaand treft u de meest gestelde vragen m.b.t. deze procedure en het gebruik van Key2Park.

Wat gaat er voor u veranderen?
Voorheen had u alleen de mogelijkheid uw bezoek via de computer aan te melden. Er is een nieuwe, gebruiksvriendelijke omgeving ontwikkeld; Key2Park. Met de bijbehorende app zijn de mogelijkheden uitgebreid en kunt u gemakkelijk uw bezoek aan- en afmelden.

Wat zijn de voordelen?
U kunt uw bezoek aan- en afmelden met de Key2Park app of via uw computer. De regeling is zeer geschikt voor gebruik op uw smartphone of tablet. Parkeeracties inplannen in de toekomst is mogelijk. Veelgebruikte kentekens kunt u opslaan onder favorieten.

Hoe kom ik in het E-loket?
U klikt op de link van het E-loket op de homepage van deze website. Vervolgens klikt u op ‘aanmelden’. Het DigiD logo verschijnt zodat u hier op kunt klikken. Met uw DigiD gegevens logt u in. Beschikt u nog niet over DigiD? Vraag deze dan aan via www.digid.nl.

Hoe valideer ik mijn e-mailadres op 14 december?
U gaat naar de website van ParkeerService. Hier vindt u een link naar het E-loket. Nadat u bent ingelogd in het E-loket, registreert en valideert u uw e-mailadres onder de button ‘mijn contactgegevens’ en volgt de instructies in het E-loket.

Hoe start ik de activatieprocedure?
Na het afronden van het validatieproces stuurt u uzelf een activatiemail om gebruik te kunnen maken van Key2Park. Hiervoor klikt u op ‘huidige parkeervergunningen’ en selecteert u ‘Bezoekersregeling digitaal’. Vul in het daarvoor bestemde veld een e-mailadres in en klik vervolgens op ‘Koppel aan Key2Park’. Hierna ontvangt u een e-mail met instructies.

Hoe kom ik aan de Key2Park app?
Deze kunt u downloaden in de bekende appstores. De app is gratis verkrijgbaar onder de naam: Key2Park. 

Hoe stel ik mijn inloggegevens in, in Key2Park?
Instellen-inloggegevens-Key2Park-app.pdf
Klik op bovenstaand bestand bestand voor de instructie met afbeeldingen.

Wat gebeurt er met mijn parkeerhistorie?
De ‘oude’ parkeerhistorie is niet meer zichtbaar in de vernieuwde webomgeving. Om uw historie veilig te stellen, logt u in op de digitale bezoekregeling met uw accountnummer en pincode  en gaat naar ‘overzichten’ en klik op ‘gebruik’ en u krijgt uw gebruikshistorie. Dit overzicht kunt u kopiëren  of u maakt een screenshot.

Kan ik nog bezoek aanmelden via SMS?
Ja, dit blijft mogelijk.

Hoe meld ik bezoek aan via Key2Park?
Klik op ‘Start of plan een nieuwe actie’, klik op ‘Bezoekersregeling’ en vervolgens op het rondje met het driehoekje. Er verschijnt een scherm waar u het kenteken invult. Op de tweede regel ziet u de datum en huidige tijd verschijnen. Is deze juist? Klik dan op het vinkje. Er verschijnt een melding ‘Parkeeractie voortijdig gestopt. Deze krijgt u omdat er in Amersfoort een ingestelde maximum parkeerduur bestaat van 24 uur. Indien u akkoord bent met het voorgestelde, bevestigt u dit door op het vinkje te klikken. Uw bezoek is nu aangemeld. Wilt u toch eerder stoppen, klik dan op de rode cirkel met het vierkantje erin achter het kenteken waarvan u de actie wilt stoppen. 

Wat bedoelt men met ‘Parkeeractie wordt vroegtijdig gestopt omdat deze anders de maximale parkeerduur overschrijdt’?
In Amersfoort bestaat een maximale parkeerduur van 24 uur. Na 24 uur wordt de parkeeractie gestopt. Indien uw bezoek langer dan 24 uur blijft, moet u het kenteken opnieuw aanmelden.

Hoe plan ik bezoek in de toekomst in het nieuwe Key2Park?
Klik op ‘Start of plan een nieuwe actie’, klik op ‘Bezoekersregeling’ en vervolgens op het rondje met het driehoekje. Er verschijnt een scherm waar u het kenteken invult en de gewenste startdatum/-tijd kunt invullen waarop u bezoek verwacht. Op de derde regel, vult u de gewenste einddatum/-tijd in. Let op! Het is niet mogelijk meerdere dagen aaneengesloten bezoek in te plannen. U moet iedere actie per 24 uur opnieuw aanmelden/inplannen.

Hoe kan ik opwaarderen?
Open de bezoekersregeling zoals bovenstaand omschreven. Hierna klikt u op het euroteken.U kunt de keuze maken met welk bedrag u de regeling wilt opwaarderen. Volg na bevestiging door middel van het aanklikken van het vinkje de gegevens op uw scherm.

Let op! Belangrijk over opwaarderen
U kunt per kwartaal met verschillende bedragen opwaarderen. In overleg met de gemeente Amersfoort is besloten dat als u uw saldo met het hoogste bedrag opwaardeert (€ 96 in zone A, € 65 in zone B) dit medio januari wordt omgezet naar een jaarregeling. Daarmee kunt u voor het opgewaardeerde bedrag de rest van het jaar bezoek aanmelden, waarbij wel geldt dat er maximaal 100 uur per kwartaal geparkeerd mag worden.